Badania pokazują, że 44% młodych osób doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej przybiera ona formy wykluczania, hejtu w internecie czy szantażu. Dlatego tak istotne jest, by rozmawiać o tym, jak rozpoznawać zagrożenia, jak reagować, gdy dzieje się coś złego i jak budować zdrowe relacje w szkole i poza nią.
W dniach 29 września – 3 października 2025 r. odbyła się ogólnopolska inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej. W szkołach i placówkach oświatowych był to „Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”, w ramach którego w naszej szkole zostały przeprowadzone następujące działania i aktywności:
Pedagog szkolny i psychologowie przygotowali dwie tablice informacyjne: w holu naprzeciw głównego wejścia oraz na pierwszym piętrze.
Na pierwszym piętrze znajduje się „Anonimowa skrzynka zaufania” przeznaczona na zgłaszanie anonimowo problemów, także związanych z przemocą, do pedagoga/psychologa.
Wychowawcy wszystkich klas zapoznali uczniów ze „Ścieżką pomocy w przypadku przemocy rówieśniczej w szkole” oraz przeprowadzili lekcje wychowawcze na tematy:
– Szkodliwe treści w internecie – cyberbullying, seksting, cyberstalking, kradzież tożsamości (2a, 3c),
– Patologie społeczne (4b),
– Język jako narzędzie przemocy; przemoc rówieśnicza (3a),
– Przemoc rówieśnicza w ocenie uczniów i przeciwdziałanie – lekcja z psychologiem (3b),
– Reagowanie na przemoc rówieśniczą i budowanie wspólnoty w klasie i szkole (4a),
– Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością (1a),
Nauczyciele języka polskiego przeprowadzili lekcje nt. „Język jako narzędzie przemocy. Jawna i ukryta forma napaści słownej”.
Nauczyciele wf przeprowadzili we wszystkich klasach lekcje na temat: „Fair play w sporcie – jak współpraca i szacunek pomagają przeciwdziałać przemocy”, podczas których podjęto szereg działań mających na celu kształtowanie postaw szacunku, współpracy i odpowiedzialności wśród uczniów. Podkreślano, że sport jest narzędziem integracji, budowania relacji opartych na szacunku oraz sposobem na bezpieczne rozładowanie napięć i emocji.
Pedagog szkolny i psycholog:
– opracowali materiały do przygotowania gazetki ściennej,
– opracowali, przeprowadzili i przeanalizowali ankietę dla uczniów dotyczącą przemocy,
– za pomocą e-dziennika rozesłali materiały dla rodziców – link do webinaru „Nastolatek między rodzicem, a smartfonem”,
– przeprowadzili warsztaty po święcone tematyce przeciwdziałania przemocy (1b),
– zorganizowali punkt konsultacyjny dla rodziców w dniu 1.10.2025 w godz. 8.00-15.00 (informacja została przekazana przez e-dziennik).
Samorząd Uczniowski zorganizował Turniej FIFA – praktyczne zastosowanie zasady Fair play.
Członkowie Samorządu Uczniowskiego nakręcili film o tematyce przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i zamieścili go na szkolnym profilu Facebook.



